A halálozási statisztikák élén, különösen a fejlett országokban évtizedek óta a szív- és érrendszeri betegségek állnak. Hazánkban évente 60-65 ezer ember hal meg cardiovasculáris kórképben, ez az elhunytak 50 százalékát jelenti. A szívet érintő betegségek nagyon nagy része megelőzhető, ha odafigyelünk önmagunkra, egészségünkre.

A helyes életmódra való törekvéssel sokat tehetünk szívűnk egészségéért, hisz ahogy más betegségeknél is, itt is kiemelten nagy szerep jut a megelőzésnek. A dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, rendszertelen étkezés és zsíros ételek fogyasztása, mozgásszegény életmód nagymértékben hozzájárul a szív- és érrendszeri megbetegedésekhez. Ha viszont a rizikófaktorokat kiiktatjuk, akkor lényegesen csökkentjük a betegségek kialakulásának kockázatát, még akkor is, ha genetikai tényezők is fennálnak. Leggyakrabban előforduló betegségek a szívinfarktus, a stroke a szívelégtelenség és a koszorúér-betegség.

Mi vezethet a szívbetegségek kialakulásához?

Számos cardiovasculáris betegség létezik, de sok kórkép kialakulásának fő oka az érpályán belüli zsírtartalmú plakkok felszaporodása.

Hasonlóan fontos tényezők a fennálló magas vérnyomás, mely jelentősen növeli a stocke, a szívinfarktus, aneurizmák kockázatát.

A koleszterin elengedhetetlen szervezetünk normális működéséhez, mert sejtek, vitaminok, hormonok alkotóeleme, az érfalak rugalmasságának felelőse. Túlzott állati eredetű táplálékbevitellel a koleszterinszint megemelkedik, az évtizedekig fennálló magas koleszterinszint következtében pedig eltömődnek az életfontosságú artériák.

 

A 2-es típusú diabétesszel élők 80%-a keringési betegségben hal meg, főleg a koszorúerek megbetegedése a leggyakoribb, de az agyi és alsóvégtagi érbetegségek is igen gyakoriak.

Civilizációs betegségünk, a túlsúly is hozzájárul a szívbetegségek kialakulásához. Hiszen nemcsak a bőr alatt halmozódik fel a zsírréteg, hanem a belső szervek körül és az érrendszerben is.

A szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához nemcsak más kórképek, de rohanó világunk okozta életvitelünk is közrejátszik. A stressz, a mozgásszegény életmód, a gyorséttermi ételek túlzott fogyasztása, dohányzás és alkoholfogyasztás mind hozzájárul a szívbetegségek kialakulásához.

 

Mit tehetünk szívünk egészségéért?

Az első és legfontosabb, hogy életmódunkon változtassunk. Több mozgás beiktatása, a káros szenvedélyekről való leszokás, a rendszeres és minőségi élelmiszerek fogyasztása, a stressz kezelése mind-mind hozzájárul, hogy a rizikófaktor csökkenjen.

Ide sorolhatjuk a szűrővizsgálatok rendszeres beiktatását. Minden évben érdemes vérvizsgálatot végeztetni, ahol az általános laborvizsgálatok közül a vércukor vizsgálat, zsíranyagcsere- és veseparaméterek vizsgálata elengedhetetlen, ugyan úgy, ahogy azok a paraméterek is, melyek kimondottan a szívbetegségekre utalnak. Kalcium, B-típusú nátriuretikus peptid BNP fontos vizsgálat a szívelégtelenség jelzésére és a betegség kezelésének monitorozására. A vérvizsgálat mellett az EKG és akár a szív és erek ultrahang vizsgálata is szükséges. Vannak olyan munkakörök, melyek komoly stresszel járnak. Ilyenkor még nagyobb a jelentősége, hogy a szervezet állapotát és a stressztűrő funkciót rendszeresen ellenőrízük.ég nagyobb a jelentősége, hogy a

Tegyünk szívünk egészségéért, igyekezzünk a fizikai és mentális egyensúly megtartására!